Legea salariului minim .
Exista foarte multe persoane in societatea contemporana care considera ca stabilirea de catre guvern a preturilor va introduce o serie de neajunsuri in functionarea pietei si in buna satisfacere a nevoilor membrilor societatii. Din pacate aceasta credinta devine inexistenta atunci cand este vorba de stabilirea prin lege a unei plafon minim al salariului in aproape toate tarile lumii , in domeniul pietei muncii , exista una dintre cele mai detaliate si stufoase legislatii ce reglementeaza relatiile de munca. Legea salariului minim poate fi considerata elementul de rezultat al legislatiei din domeniul muncii . Prin aceasta legislatie a salariului minim , guvernul stabileste plafonuri minime ale salariului potrivit perceptiilor politice , oficiale, referitoare la ceea ce ar putea insemna asigurarea unui trai decent . Legea salariului minim nu este o lege a ocuparii fortei de munca cu una a neocuparii fortei de munca .
Prin implicatia unui nivel artificial al salariului stabilit ca plafon minim in mod administrativ , putem explica somajul important uneori care exista in prezent in special in randul fortei de munca necalificate.
Legislatia salariului minim reprezinta inca o data confirmarea previzibila a unei lefi economice a consecintelor neintentionate :desi guvernul doreste sa favorizeze nivelul de trai al fortei de munca necalificate prin referirea ca efect al legii a unui salariu mai mare , in realitate consecinta salariului minim este una contrara scopului avut in vedere . Acesta consecinta consta , de fapt , in pierderea locului de munca de catre o mare parte din care trebuie sa primeasca salarii mai mari ca efect al legii.
Acesta se intampla in general in cazul persoanelor a caror productivitate a muncii este inferioara , ca exprimare monetare nivelului salariului minim .
De exemplu : sa presupunem ca un liftier are un salariu de 4 milioane lei/luna si guvernul intentioneaza sa ridice st de iata fixand niveluri tot mai mari ale salariului minim .
De exemplu un salariu minim e 6 milioane . In acest caz patronul , angajatorul liftierului respectiv ar fi silit , ca efect al legii , sa-l plateasca pe acesta cu mai mult decat in perioada anterioara , fara ca productia muncii persoanei respective sa se fi imbunatatit cu ceva. (cum ar fi care liftierul ar fi trebuit sa lucreze mai multe ore pe zi ), de a altfel si numarul orelor zilnice de lucru este stabilit si el tot prin legi .
Plusul de salariu pe care angajatorul ar trebui sa-l plateasca ar avea drept rezultat diminuarea rentabilitatii afacerii respective.
Daca Wl oricarui salariat este reflectata in conditiile unei piete a muncii concurentiale , intr-un anumit nivel al salariului , legea salariului minim este de natura de a-l obliga pe angajator sa plateasca pentru unele persoane mai mult decat W generate de acestea . In general , intreprinzatorii vor cauta sa protejeze rentabilitatea afacerii lor alegand sa renunte la posturi pe care , ca efect al legii trebuie sa le remunereze cu mai mult .
In acest fel liftierul din exemplul nostru isi va pierde locul de munca si treptat astfel de slujbe vor tinde sa fie inlocuite cu tehnici mult mai perfecte , automate.
Legea salariului minim , in esenta nu ii obiga pe intreprinzatori sa plateasca tuturor angajatilor lor salariul instituit de catre aceasta , ea le interzice insa sa plateasca salarii mai mici , evident legea salariului minim nu afecteaza slujbele cu o W inalta si printr-un nivel ridicat al salariului .
Asadar prin instituirea administrarii a unui salariul minim , are loc scoaterea in afara legalitatii a tuturor acordurilor contractuale de munca incheiate in conditiile unor salarii mai mici . Dpdv gr cons leg salariului minim sunt :
Asadar indiferent de nivelul la care este stabilit , salariul minim va genera o disproportie intre cerere si oferta , adica va genera somaj , cu cat nivelul salariului minim este mai indepartat de salariul de echilibru , cu atat pe piata muncii vor aparea mai multi someri ca efect al legislatiei salariului minim .
Problema fundamentala consta in intelegerea idee ca prosperitatea si nevelul de trai nu pot fi rezultatul uno salarii artificiale cresterii si numai rezultatul unei imbunatatiri a Wl prin investitii , progres tehnic si pregatire profesionala.
Asadar la nivel politic exista iluzia generala a faptului ca prin legislatia salariului minim la nivelul de 30 000 0000 lui pe luna astfel incat „romaniei sa-i fie bine si tot romanul sa prospere!” Este simplu de inteles ca intr-o astfel de situatia piata muncii ar fi artificiala.
Munca la negru ar devenii pe scara larga , iar somajul ar atunge cote astronautice.
Rolul sindicatului .
Dpdv economic sindicatele reprezinta o organizatie civila , ce are caracteristica unui cartel , este vorba despre acea organizatie recunoscuta si de cele mai multe ori consolidata prin legislatia muncii , ce pretutindeni se militeaza pentru dreptul posesorilor de forta de munca . Si in acest caz legea consec vnit isi arata eficienta , prin actiunea lor , sindicatele nu fac decat sa aduca atingere in sens general asupra intereselor posesorilor fortei de munca . Aceasta deoarece sindicatul este o organizatie ce sustine explicit interesele membrilor de sindicat , in sensul obtinerii de catre acestia a unor salarii mai mari si a unor conditii de viata mai bune decat cele care ar fi fost obtinute pe o piata a muncii libere .
Exercitand presiuni in directia ridicarii salariului , deasupra nivelului de echilibru , sindicatele contribuie ca efect direct la reducerea numarului de locuri de munca din econoimie .
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu